Utjecaj crtića na agresivnost kod djece
Sve je aktualnija i prisutnija zabrinutost od strane stručnjaka zbog utjecaja koji gledanje crtića ima na djecu, primarno misleći pri tome na agresivnost kod djece.
Navedena tematika najzastupljenija je upravo u vrtićkim krugovima, s obzirom da su djeca te dobe "najveći fanovi crtića"a istovremeno su i vrlo podložni utjecajima okoline.
Zbog čega je ova tema sve prisutnija? Vjeruje se da postoji više razloga. Za početak, nove generacije i način življenja donose neke nove izazove (da ne kažem probleme).
Prije 50 godina nije ni bilo tolike prisutnosti tv-a, a kamoli crtića. Utjecaj medija na usmjeravanje svijesti široke mase nije bila u toj mjeri zastupljena i snažna. Djeca su se više igrala vani, osmišljavala razne igre a u kući boravili samo kad vrijeme ne dozvoljava suprotno. Fizički posao je bio prisutniji, a čini mi se i da su obitelji (svi članovi obitelji) bili uključeniji upravo u te aktivnosti.
U drugu ruku, crtići prije 10, 20 godina kao da su bili nekog drugog karaktera. Unatoč jasnoj razlici između dobrih i loših likova, agresivnost je bila znatno manje prisutna u crtićima, kao i sam rivalitet između likova.
Danas je vrlo naglašen faktor izgleda, moći i uspjeha, a "dobri junak" može koristiti jednako agresivne metode kao i "zli junak", jer je on "dobar i snažan".
Prilikom crtića, djeca bivaju bombardirana reklamama. A koje reklame se vrte u to vrijeme?- Reklame za brzu hranu i igračke. Slučajnost?
Kukati jer je "nekad bilo bolje/lakše/normalnije" ne donosi nam nista produktivno, a uostalom - svako vrijeme ima svoje i pozitivne i negativne strane. U svakom slučaju, televizija kao takva postaje vrlo značajan faktor u "odgoju" naše djece. Cilj ovog letka jest da osvještavamo sebi samima koliko je taj utjecaj jak a potom jasnije sagledamo kako se u datoj situaciji ponašati.
Negativni utjecaj gledanja tv-a/crtića jest primarno vezan uz razvojnu dob djeteta.
Dijete do 2 godine ne bi uopće trebalo/smjelo gledati televiziju, jer u toj dobi ono nije sposobno percipirati smisao prikazanog sadržaja, a da ne govorimo o tome da u toj dobi dijete nije sposobno razlikovati realitet od televizijskog sadržaja.
Djeca su u predškolskoj dobi iznimno sklona imitaciji i učenju prema modelu, što znači da dijete iznimno dobro "prekopira" ponašanje osoba/likova u njegovoj sredini koji su njemu značajni. Ono što je pri tome važno jest da ono to čini nekritički, što je posve normalno s obzirom na njegovu predškolsku dob. No, zamka jest u tome da ono upija ono što mu je ponuđeno, a uloga odraslog jest da mu "filtrira" kvalitetu sadržaja koja će doći i do djeteta.
Također, u ovoj dobi djeca nisu sposobna procijeniti namjeru nekog ponašanja. Naime, ponašanje se smješta u kategoriju- dobro/loše te su pravila vrlo važna. Takav nivo razmišljanja otežava djetetu selektivnost i kriticizam u kontekstu uviđanja razlika između dobrih i loših postupaka/likova.
Logična posljedica višesatnog gledanja tv-a dnevno jest manjak utroška energije i kalorija, a samim time i sve češću temu pretilosti kod djece. Djeca nam postaju sve deblja, motorički nespretna, siromašnog vokabulara i poteškoća u verbalnom izražavanju. Zbog čega? Iako imaju priliku čuti širok raspon riječi, ukoliko nemaju priliku u živom govoru izvježbati/koristiti iste, dijete biva zakinuto za iznimno važan aspekt svog razvoja.
Mašta? Dok smo prije morali dobro promisliti i izmisliti kako od komada drveta i jednog čavla osmisliti igračku za cijeli dan, danas djeci bivaju servirane i igračke i sadržaji za animaciju; iako dijete tako razvija svoje kognitivne kapacitete, da ne kažemo "vijuge u glavi", ono nažalost nema priliku da koristi i razvija vlastitu maštu.
Kako možemo smanjiti negativni utjecaj tv-a na naše dijete?
• Ograničite vrijeme gledanja televizije i ne odstupajte od toga.
• Ne držite televizor u dječjoj sobi.
• Ne gledajte crtiće rano ujutro niti navečer prije spavanja.
• Komentirajte s djetetom sadržaj koji gleda na televiziji.
• Isključite televizor za vrijeme obroka/ nemojte jesti ispred tv-a.
• Budite dobar primjer tako što ćete i sami regulirati vlastito gledanje televizije.
• Umjesto da tv bude stalno upaljen, radije organizirajte zajedničko gledanje. Snimajte korisne, zabavne i edukativne programe.
• Redovito odlazite s djetetom u prirodu/park. Predložite svom djetetu bavljenje i drugim aktivnostima.